Tartuntalain muutos astui voimaan helmikuun loppupuolella ja se vaikuttaa myös joukkoliikenteeseen. Lain perusteella viranomainen voi rajoittaa matkustajamääriä, mutta se tuo myös muita vaatimuksia joukkoliikenteen järjestäjälle (tässä tapauksessa HSL:lle).
- Antaa matkustajille ohjeet lähikontaktien välttämiseksi (lähikontakti: Oleskelua kasvotusten tai samassa tilassa alle kahden metrin etäisyydellä toisistaan yli 15min ajan TAI fyysinen kontakti)
- Mahdollistaa sisätiloissa etäisyyksien ylläpito
- Edellyttää pintojen puhdistamista säännöllisesti ja puhdistamisen tehostamista.
- Annettava toimintaohjeet riittävän etäisyyden ylläpitämistä, käsien puhdistamista, kasvosuojusten käyttämistä ja muita vastaavia käytänteitä koskien
- Annettava mahdollisuus ylläpitää hygieniatasoa
Julkisuudessa (somessa) intohimoa ja mielenkiintoa herättää maskipakko.
Kasvomaskin käyttö nyt
Käytössäni olevat tiedot ovat valitettavasti muutaman viikon takaa, mutta en usko merkittäviä muutoksia asiassa tapahtuneen. Kasvomaskia käyttää KESKIMÄÄRIN 76 % asiakkaista. Helsingissä ja Espoossa maskien käyttö on yleisempää kuin Vantaalla tai muissa jäsenkunnissa. Matkustajamäärä on tällä hetkellä noin 45 % normaalitilanteesta.
Maskipakosta ratkaisu?
Maskipakko on ongelmallinen ottaa joukkoliikenteessä käyttöön, koska:
Jos maskipakko lainsäädännöllä mahdollistettaisiin (mitä en usko tapahtuvan) tulisi laissa myös määrätä, miten maskien käyttöä valvotaan ja mitä seuraamuksia maskin käyttämättä jättämisestä seuraisi.
HSL on luottanut ohjeistusten voimaan ja edistänyt erilaisilla kampanjoilla maskin käyttöä joukkoliikenteessä. Maskien käyttäjien osuus on noussut viime viikkoina, toivottavasti se nousee entisestään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti