HSL nimittäin suunnittelee vuonna 2023 valmistuvan länsimetron jatkeen (Kivenlahteen kulkevan metron) bussilinjastoa. Ensimmäinen luonnos julkaistiin joulukuun alussa ja sitä oli mahdollisuus kommentoida 3.1 saakka. Linjastosuunnitelma keskittyy pääosin siihen, miten bussit tulevaisuudessa kulkevat uusille metroasemille.
Espoon keskuksen alue ei ole suoraan mukana suunnitelmassa, mutta välillisesti kyllä, koska muutaman linjan muutos koskettaa myös tätä aluetta.
Hagerlundin Tony kirjoitti ansiokkaan blogisarjan , jossa hän kävi lävitse HSL:n suunnitelmaluonnosta. Tarkkana miehenä hän huomasi, että linjat 134 ja 136 lakkautetaan tulevaisuudessa, ja että Sunahan näyttää jäävän täysin ilman bussiyhteyttä. Tästä tarkasta huomiosta, vaikka se ei totta olekaan, nousi ymmärrettävästi somekeskustelua ja HSL:n suunnittelijat saavat asiasta varmasti palautetta.
HSL:n hallituksessa päätimme Hämeenlinnan ja Vihdintien linjastosuunnitelmasta maaliskuussa 2020. Yhtenä osana oli se, että päätettiin perustaa uusi runkolinja 530 (nopeampi ja tiheällä välillä kulkeva linja), joka kulkee Matinkylästä Espoon keskuksen kautta aina Myyrmäkeen. Samassa yhteydessä todettiin, että linjat 134 ja 136 (jotka nyt kulkevat väliä Tuomarila-Matinkylä (M) Espoon keskuksen kautta) lakkautetaan.
Päätöksenteon yhteydessä kerroin virkamiehille, että 134 ja 136 linjojen tilalle on tultava jotain korvaavaa palvelua, koska muuten osa alueista jää ilman bussilinjaa. Näin todettiin toimittavan.
Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastosuunnitelman ongelmaksi kuitenkin jäi se, ettei siinä esitetty Sunan ratkaisua edes esimerkkitasolla vaan se jätettiin myöhempiin töihin.
Nyt ns. Kivenlahden metron linjastosuunnitelmassa tuotiin ilmeisesti nämä aiemmin päätetyt muutokset (530 perustaminen, 134 ja 136 lakkauttaminen) annettuina, kuten myös tuleva 118 linjan reitinmuutos uuden joukkoliikennekadun kautta Kuurinniitystä Suurpellon kautta Tapiolaan. Eli linjastosuunnitelmassa ei mietitty Suvela/Suna/Tuomarila -alueita sen enempää, vaan niitä on tarkoitus tarkastella myöhemmin.
Tässä kävi HSL:n suunnittelijoilla moka, koska päätöksenteosta ja valmistelusta tietämätön sai todellakin kuvan, että bussiyhteydet heikkenevät ja osittain jopa katoavat. Tämä tietenkin aiheutti huolta. Minultakin useampi ihminen kyseli asiasta. Viestintä ei siis osunut ihan nappiin. Ja valitettavasti aika moni ihminen ajattelee, että jos HSL jotain muuttaa, se on automaattisesti heikennys.
Nyt tiedetään se, että runkolinja 530 korvaa linjat 134 ja 136 Espoon keskuksen ja Matinkylän välillä. Sunan, Suvelan ja Tuomarilan korvaavat yhteydet käsitellään myöhemmin. Aivan takuuvarmasti alueet eivät jää ilman bussiyhteyttä.
Voi olla, että esimerkiksi linja 224 koukkaa tulevaisuudessa Sunan kautta, mutta se selviää tulevissa suunnitelmissa. Sunasta pitää päästä Espoon asemalle, mutta olisi hyvä jos samalla linjalla pääsisi myös (toiseen suuntaan kulkiessa) Kauniaisten suuntaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti