Varavaltuutettu Sara Saramäki kommentoi Länsiväylän Areenalla HSL:n bussiliikenteen linjastosuunnitelmaa, joka valmistellaan Kivenlahden metron valmistumisen jälkeiseen aikaan. Hyvä, että joukkoliikenne keskusteluttaa ja erilaisia näkemyksiä esitetään jo suunnitteluvaiheessa.
Ymmärrän asukkaiden turhautumisen, jos joukkoliikennepalvelut tuntuvat huonontuvan, eivätkä parantuvan. Jokainen päättäjä varmasti mielellään lisäisi joukkoliikennettä, esimerkiksi suoria linjoja Helsinkiin, asukkaiden toiveiden mukaisesti, mutta ihan yksinkertaista se ei ole.
Joukkoliikenne rahoitetaan lipputuloilla ja kuntien maksamilla osuuksilla. Kyse on aina perimmiltään rahasta. Vuonna 2020 Espoon maksama kuntaosuus oli noin 93 miljoonaa euroa, mutta se tulee nousemaan tulevina vuosina sekä koronan aiheuttaman lipunmyyntitulojen häviämisen että metroon ja raidejokeriin liittyvien investointi- ja operointikustannusten takia. Jo vuonna 2021 arvioidaan Espoon kuntaosuuden nousevan 120 miljoonaan euroon.
On tietenkin hienoa, että vuosikymmeniä odotetut raidehankkeet vihdoin valmistuvat, mutta ne myös lisäävät kustannuksia, jotka on joko kerättävä lipputuloilla tai kuntien maksamilla osuuksilla. Korona-aika on romahduttanut HSL:n lipputulot ja vaikka maan hallitus on esimerkillisesti tukenut taloudellisesti joukkoliikennettä, lipputulojen aiheuttaman kuopan täyttäminen vie vielä vuosia.
Espoolaisten joukkoliikenteen järjestämisessä pitää myös huolehtia eri puolella Espoota asuvien tasa-arvoisesta kohtelusta. Joukkoliikenteeseen pitäisi käyttää suurin piirtein saman verran rahaa asukasta kohti kaupungin sisällä, se olisi oikeudenmukaista joukkoliikennepolitiikkaa. Kun yksittäiselle alueelle lisätään ”ylimääräinen” linja, on ymmärrettävää, että vastaavasti muidenkin alueiden asukkaat ovat oikeutettuja vastaavaan palveluun. Tämän takia joukkoliikennettä on suunniteltava huolella kaikkien kaupungin asukkaiden etu huomioiden.
Jos joukkoliikenteen käyttö palaa koronan edeltävälle tasolle ja Espoon asukasmäärä kasvaa ennakoidusti metroradan varrella, metron kapasiteetti ei tule riittämään. Silloin tarvitaan lisää Länsiväylää ajavia suoria bussilinjoja, ehkä 2030-luvulla. Mutta kuten kuluva vuosi on osoittanut, yllättäviä käänteitä tapahtuu ja siksi on parempi edetä maltillisesti.
Antti Aarnio
HSL:n hallituksen jäsen (sd.)
Espoo
Julkaistu Länsiväylä- lehdessä 6.1.2021.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti