Mielipidekirjoitus Helsingin Sanomissa 16.11.2018
Kuntarajat on unohdettava pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen kehitystyössä
Kaksi esimerkkiä osoittaa miksi kuntarajoista ei ole
joukkoliikenneinfran kehittämisessä kuin haittaa. Ensiksi korkeimman
hallinto-oikeuden päätös (8.11) estää Helsingin yleiskaavan toteuttamisen. Osittain siksi, että Helsinki ei pysty
yleiskaavallaan varmistamaan kaupunkibulevardeille suunniteltujen tehokkaiden
raideyhteyksien toteutumista, jotka tarvitaan korvaamaan poistuva
autokapasiteetti ja estämään liikennekaaos. Helsinki valmisteli kaavaa aivan
liian yksin joukkoliikennejärjestelmän näkökulmasta.
Toiseksi HSL:n hallitus kehotti reilu kuukausi sitten
Länsimetro Oy:n omistajakaupunkeja Espoota ja Helsinkiä ryhtymään tarvittaviin
toimenpiteisiin metron riittävän kapasiteetin varmistamiseksi tulevaisuudessa. HSL:n näkemyksen mukaan kääntöraiteen
rakentaminen Matinkylän metroaseman yhteyteen olisi paras ratkaisu. Mitä
todennäköisemmin kääntöraidetta ei rakenneta, sillä Länsimetro Oy ei kannata
sitä projektin tässä vaiheessa, ja se tuskin saa riittävää kannatusta
Espoossa. Tapaukset tuovat esille
joukkoliikenteen suunnitteluun, rakentamiseen ja omistamiseen liittyviä ongelmia
pääkaupunkiseudulla.
Tukholmassa ja Lontoossa raskas (metro) että kevyt
(raitiotiet) raideliikenne ovat yhden tahon omistuksessa kuntarajoista
riippumatta. Yksi omistaja rakentaa ja hallinnoi suuria investointeja vaativaa
raideverkkoa. Kunnat keskittyvät kaupunkikehittämiseen asemien ympärille. Meillä
HSL-kuntayhtymä suunnittelee ja toteuttaa joukkoliikennettä, HKL-liikelaitos
omistaa Helsingin sisäisen raitiotie- ja metroverkon vaunuineen ja operoi koko
metroverkkoa. Länsimetro Oy taas omistaa ja rakentaa metroverkkoa Espoon
sisällä. Tulevan pikaraitiotien Raide-Jokerin
omistus jakaantuu kuntarajan mukaan Espoon ja Helsingin välillä. Erilaisin intressein toimivia osapuolia on
liikaa ja omistussuhteet ovat sekavia. Eri osapuolet syyttävät ongelmista
toisiaan, eikä yhteistä kokonaiskuvaa synny helposti.
Kuntien välisessä yhteistyössä on päästävä uudelle tasolle. Raideyhteyksiin
suunnitellaan mittavia investointeja ensi vuosikymmenille. Lausuntokierroksella
olevassa Helsingin seudun maankäyttö, asuminen ja liikennesuunnitelmaluonnoksessa
(MAL 2019) esitetään pelkästään viiden uuden pikaraitiotien rakentamista pääkaupunkiseudulle.
Kyse on yli 700 miljoonan euron investoinneista, jotka eivät toteudu ilman
valtion osarahoitusta. Helsingin seudun kuntien on pystyttävä muodostamaan
yhteinen visio tulevista raideinvestoinneista, Seudun
joukkoliikennejärjestelmän kannalta on järjetöntä, että jokainen iso kaupunki
rakentelee omia suunnitelmiaan. Samalla olisi selvitettävä miten raideinfran
omistus pääkaupunkiseudulla toteutettaisiin seudun kokonaisedun kannalta
paremmin. Jos muuallakin on tähän pystytty, niin miksei täälläkin?
Antti Aarnio
HSL:n hallituksen jäsen (sd)
Espoo
1 kommentti:
Fibonacci System– This technique relies on the respected Fibonacci mathematical sequence. To wager, place your chips between your best two streets. Corner– This is a guess on four numerals that kind a sq. on the 원 엑스 벳 felt.
Lähetä kommentti