-->
Nimimerkki unelma Sunasta kirjoitti (LV 9.5) siitä, ettei
liityntäliikenne kotoa juna-asemalle ja takaisin ole toimivaa. Hän haaveili
kollektiivisemmasta liikennemuodosta, eräänlaisesta lentokenttätaksin
kaltaisesta kyytipalvelusta, johon matkustaja varaa paikkansa etukäteen ja joka
vie sitten matkustajan juna-asemalta kotiin, kohtuullisella korvauksella.
Kirjoittaja nimimerkin takaa on siinä oikeassa, että
liityntäliikenne juna-asemille ei ole verrattavissa metroasemille suuntautuvaan
liityntäliikenteeseen. Ongelma ei mielestäni ole bussiliikenteessä, vaan siinä
että junat kulkevat epäsäännöllisin vuorovälein. Bussit vievät kyllä
sunalaisenkin Espoon asemalle, mutta metron hienous on siinä, että se kulkee
tasaisin, lyhyin vuorovälein omilla raiteillaan, muuta liikennettä ei ole. Junien käyttämällä rantaradalla kulkee HSL:n
lähijunaliikenteen lisäksi VR:n Turkuun päin suuntautuvaa matkustajaliikennettä
sekä hyvin satunnaista tavaraliikennettä. Lähijunien vuoroväli Espoon
vilkkaimmalla asemalle Leppävaarassa on jo hyvä, mutta toiseksi vilkkaimmalla
asemalla Espoon keskuksessa se on melko epäsäännöllinen, vaihdellen 6-17 minuutin
välillä. Tämä vaikeuttaa liityntäliikenteen bussien ja junien aikataulujen
yhteensovittamista. Usein bussilla asemalle tuleva joutuu toteamaan junan juuri
menneen. HSL:n liikennesuunnittelijoiden mukaan ensi syksynä junien vuorovälien
pitäisi muuttua tasaisemmaksi, jolloin juna-asemille suuntautuvien bussien
aikataulut saadaan paremmin sopimaan junien kulkuun. Tätä odotan itsekin
erittäin paljon. Tulevaisuudessa on lisäksi saatava vihdoin rakennettua
kaupunkirata Espoon asemalle saakka, jotta raiteille on mahdollista järjestää lisää
lähijunaliikennettä. Muuten lähijunien kapasiteetti ei riitä tulevaisuudessa.
Mitä tulee sunalaisen unelmaan, niin kesällä taksimarkkinat
vapautuvat ja käsittääkseni mitään estettä tämän idean toteutumiselle ei ole.
HSL:n hallitus on linjannut suhtautuvansa positiivisesti uudenlaisiin
liikkumisen palveluihin, joissa yhdistellään joukkoliikennettä ja muita
liikkumisen muotoja. HSL tekee aktiivista yhteistyötä resurssiensa rajoissa
uudenlaisia liikkumispalveluita tarjoavien yrittäjien kanssa, mutta tuskin
alkaa itse tuottamaan erilaisia uusia kyytipalveluja.
Antti Aarnio
HSL:n hallituksen jäsen (sd)
Espoo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti