Espoolainen koululainen on eräänlainen lottovoittaja. Hän
pääsee kouluun, joista kaikki kuuluvat Suomen parhaimpiin. Espoo panostaa
opetukseen enemmän varoja kuin moni muu kunta, se näkyy hyvinä oppimistuloksina
ja vanhempien tyytyväisyytenä. Vanhemmat ovat erittäin tyytyväisiä niin ala-
kuin yläkouluihin Espoossa.
Olen lähikoulujen puolustaja. Minusta niin lasten,
vanhempien kuin Espoonkin kannalta on järkevintä, että lapset menevät omaan
lähikouluunsa. En halua edistää koulushoppailua, jossa vanhemmat pyrkivät
saamaan lapsensa johonkin muuhun kuin omaan lähikouluunsa. En kannata
valinnanvapauden lisäämistä kouluvalinnoissa. En ole erikoiskoulujen suuri
ystävä. Elän niin kuin opetan (toisin kuin moni muu ) . Omassa lähikoulussa
lapset välttyvät turhalta matkustamiselta, saavat kavereita omalta alueelta ja
vanhemmatkin hyvässä tapauksessa tutustuvat oman alueensa ihmisiin vähän
paremmin.
Hyvä lähikoulu ei ole pelkkä lasten koulu, vaan se voi
nostaa ylpeyttä ja identiteettiä omasta asuinalueesta. Koulu voi myös toimia Espoon kaltaisessa
nuoressa ja hajanaisessa kaupungissa liimana, joka sitoo asukkaita toisiinsa. Asun Sunassa, jossa olemme todella ylpeitä
omasta lähikoulustamme. Koulu on pitkäjänteisellä toiminnallaan onnistunut
luomaan todellisen Sunan koulun hengen. Koululla on aktiivista kerhotoimintaa,
josta hieno esimerkki on koulun kuoro. Jokainen lapsi, laulutaidosta
riippumatta, pääsee mukaan kuoron toimintaan.
Asuinalueella, jossa on vähän muita palveluita, lähikoulun merkitys
korostuu. Asukkaat ovat ylpeitä
koulustaan ja samalla omasta asuinalueestaan.
Minusta paras lähikoulu on sellainen, jossa taustaltaan
erilaiset lapset kohtaavat toisensa. Se on peruskoulumme vahvuus, ei heikkous. Se
on myös koko suomalaisen yhteiskunnan vahvuus. Mitä enemmän kohtaamme
toisenlaisia ihmisiä, sitä enemmän ymmärrämme toisiamme kuplamme ulkopuolelta.
Käärme on kuitenkin jo luikerrellut paratiisiin. Espoossa on 78 suomenkielistä alakoulua ja
koulujen välillä on eroja. Oppilaiden välillä on eroja. Alueiden välillä on
eroja. Emme saa antaa erojen kasvaa liikaa, sillä silloin vanhemmat alkavat
välttämään tiettyjä lähikouluja. Tätä tapahtuu myös Espoossa, mutta ei niin
paljon kuin esimerkiksi Helsingissä.
Koulujen väliset erot erilaisissa testeissä eivät ole
julkisia, hyvä niin. En kaipaa mitään koulurankinglistoja. Tiedämme, että
yleisopetuksen oppilaat saavat huomattavasti parempia tuloksia eri testeissä
kuin äidinkieleltään muuta kuin suomea puhuvat ja erityisopetuksen oppilaat.
Samoin erityisesti 4. luokalla olevien espoolaistyttöjen tulokset ovat parempia
kuin poikien (pojistakin on siis syytä olla huolissaan).
Lasten tasa-arvoisempia mahdollisuuksia yritetään edistää Espoossa
valtion erityisavustuksella, jota on myönnetty kouluille erilaisen
asukasrakennetta kuvaavien mittareiden avulla. Köyhä Suomen valtio avustaa
rikasta Espoota noin 2,1 miljoonalla eurolla lukuvuonna 2016-2017. Tätä
avustusta käytetään resurssiopettajien palkkaamiseen, jotta oppilaat saisivat
tukea omassa lähikoulussaan.
Vaikka sinulla ja lapsillasi menee hyvin, muista se, että
kaikilla ei mene. Eriarvoisuuden
vähentäminen lasten välillä tulee olemaan iso haaste tulevalla valtuustokaudella.
Osalla espoolaisista lapsista on selviä puutteita Suomen kielen ja lukutaidon osaamisessa.
Valtion erityisavustuksen varaan emme voi laskea loputtomiin, vaan meidän on
löydettävä oma tapamme tukea lapsia eri lähikouluissa.
Kukaan lapsi ei saa joutua paitsioon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti