Ajattele, jos kaikki reilut 150 westendiläistä 16–18-vuotiasta
nuorta jättäisi koulun käymisen peruskouluun vuosi vuoden jälkeen. Yksikään alueen nuorista ei koskaan jatkaisi
peruskoulun jälkeisiä opintojaan vaan tekisi jotain muuta.
Espoossa vallitsisi lähes sotatila. Länsiväylä-lehti
ällistelisi otsikot punaisena tilannetta, Hesari täyttyisi
mielipidekirjoituksista, joissa vanhemmat huutaisivat hätäänsä. Kaupunki
pysähtyisi ja espoolainen porvarillinen hätätila julistettaisiin alkaneeksi. Valtuuston kauhistelun jälkeen kaupunginjohtaja kutsuisi kriisiryhmän koolle. Westendin
nuoret on pelastettava!
Todellisuus on karumpi. Noin 240 espoolaista nuorta jää vuosittain
ilman peruskoulun jälkeistä tutkintoa. Joka vuosi. Osa heistä päätyy työmarkkinoille ilman
koulutusta, mutta suurin osa jää koulu- ja työelämän ulkopuolella etsimään omaa
tulevaisuuttaan. Ja kun sille polulle
eksyy, niin valtaväylälle palaaminen on vaikeaa. Emme silti ole julistaneet
hätätilaa alkaneeksi. Nämä nuoret ovat
piilossa, asuvat ympäri Espoota ja moni heistä tulee hieman
huonompiosaisista perheistä. He eivät näy tai kuulu ja siksi me olemme heistä hiljaa .
Me espoolaiset pidämme nyt ääntä lähinnä koulujen
sisäilmaongelmista ja korjattavista rakennuksista, koska ne ovat konkreettisia
ongelmia, helpommin ymmärrettävissä kuin se, että miksi osalla nuorista on
vaikeuksia pysyä kelkan kyydissä. Mutta
herra paratkoon, puhutaan nyt vaalikeskusteluissa myös koulutuksen ulkopuolella
jäävistä nuorista. Minusta on välillä tuntunut, että Espoon opetuslautakunta
keskittyy enemmän pohtimaan sitä minkä pituiset räystäät kouluissa pitää olla
kuin sitä, että miten koulupudokkaiden määrää vähennetään. Tiedättekö, että
loistavien pisa-tulosten unelma Espoossa on nuoria ilman peruskoulun jälkeistä
tutkintoa suhteessa enemmän kuin koko maassa keskimäärin?
Ei sillä, ettei Espoon kaupunki yrittäisi. Vuonna 2015
peruskoulun päättäneitä ja yhteishaussa koulutuspaikkaa hakeneita nuoria oli Espoossa
2 380, joista lukiokoulutukseen sijoittui 67 % ja ammatilliseen koulutukseen 30
%. Kaikille ilman koulutuspaikkaa jääneille Espoon kaupunki tarjosi
mahdollisuuden osallistua joko perusopetuksen lisäopetukseen (72 oppilasta) tai
maahanmuuttajien lukio-opetukseen valmistavaan ryhmään (12 oppilasta). Lisäksi
Omniassa järjestettiin ammatilliseen peruskoulutuksen valmentavaa koulutusta 100
nuorelle. Meillä on etsivää nuorisotyötä, nuorten työpajoja, Vamos Espoo ja Ohjaamo
Espoo, jotka kaikki tarjoavat henkilökohtaista apua paikkaansa etsiville
nuorille. Ne tavoittavat vuosittain satoja, jopa tuhansia nuoria. Ne tekevät arvokasta työtä, mutta ongelma ei
ole ratkennut, se on vain hieman pienentynyt. Laastarilla ei voi korjata isoa
yhteiskunnallista ongelmaa.
Sellaiseen guruun en ole vielä törmännyt, joka osaisi kertoa
kaiken kattavan ratkaisun. En osaa minäkään. Itse kohdistaisin toimia erityisesti kahteen asiaan.
Maahanmuuttajataustaisten lasten Suomen kielen taitoa on pyrittävä
kaikin voimin parantamaan. Liian monelle juuri suomen kielen taidon huono taso
vaikeuttaa koulunkäyntiä koko peruskoulun ajan ja lopulta estää
jatkokoulutusmahdollisuudet. Fakta on, että vieraskielistaustaisten lasten ja
nuorten osuus Espoossa kasvaa tulevaisuudessa. Meidän pitäisi selkeästi lisätä
suomen kielen erityisopetusta jo päivähoidosta alkaen. Hyvän suomen kielen
taidon oppiminen tulee olla tärkeämpi tavoite kuin nyt.
Toinen ratkaisuehdotukseni liittyy koulujen
erityisopetukseen. Vajaat kahdeksan prosenttia espoolaisista lapsista on
erityisopetuksen piirissä. Näissä lapsissa olevaa potentiaalia pitää tukea
enemmän. Konkreettisesti se tarkoittaisi
erityisopettajien ja koulunkäyntiavustajien määrän lisäämistä
erityisopetuksessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti