Viime viikonloppuna tykitin oheisen mielipidekirjoituksen. Se julkaistiin Länsiväylälehdessä 25.1.2017. Teen kaikkeni, että tämän typerän kaarimallin rajat saadaan espoolaisten kannalta järkevämmäksi.
HSL:n kaarimalli syrjii isoa osaa espoolaisista
Odotan joka aamu junaa Tuomarilan tai Espoon asemalla. Pakkasesta
huolimatta mieltä kuumottaa typerä HSL:n lippu-uudistus, kaarimalli, joka astuu
voimaan vuoden 2018 alusta. Uudistus
nostaa joukkoliikenteen lippujen hintoja erityisesti niille, jotka matkustavat linjan
Suomenoja-Koivuhovi-Pitkäjärvi länsipuolelta Helsinkiin tai Vantaalle.
Kaarimalli-uudistus tarkoittaa sitä, että pääkaupunkiseudun
joukkoliikennealue jaetaan kolmeen kaareen A, B ja C. Lipun hinta on sama
kahden kaaren sisällä, mutta kolmannen kaaren alueelle matkustettaessa lipun
hinta nousee. Espooseen tulee kaksi
kaarta B ja C, jonka raja kulkee Pitkäjärven keskeltä ja sukeltaa vähän sen
jälkeen Koivuhovin aseman kautta kohti Suomenojaa. Juuri C-kaaren sisältä Helsinkiin
matkustaville, muun muassa bussilla kulkeville espoonlahtelaisille tai
junaileville Espoon keskustan asukkaille, lippujen hinnat nousevat kaikkein
eniten.
Miksi C-kaaren raja ei kulje Espoossa pitkin Kehä-III:a kuten se tekee
Helsingissä ja Vantaalla? Miksi raja sukeltaa etelään juuri Koivuhovin aseman
kautta, kun tilastojen mukaan Kauklahden, Espoon ja Tuomarilan asemat ovat
junaan nousujen määrässä mitattuna paljon suositumpia? Espoon asema on toiseksi
vilkkain asema Leppävaaran jälkeen.
Pisteeksi iin päälle, C-kaaren raja on myös kaupunginsuunnittelun
kannalta typerä. Kaikki taloudellisesti
ajattelevat espoolaiset pyrkivät välttämään korkeampaa lipun hintaa ja nousevat
joukkoliikenteen kyytiin halvemman B-kaaren sisällä olevasta paikasta. Autoilla
asemille ajavat tulevat ajamaan Koivuhovin asemalta itään päin oleville
asemille. Niissä ei vain ole juurikaan liityntäpysäköintipaikkoja. Vertailun
vuoksi, Koivuhovin asemalla on 15, Espoon asemalla taas 279 pysäköintipaikkaa. Tämän seurauksena ruuhkat lisääntyvät ja
taistelu parkkipaikoista Leppävaaran asemalla laajenee.
Oli emämunaus, että Espoo ei käyttänyt isännän ääntä HSL:ssä ja ajanut
kuntalaisten etua tässä asiassa. C-kaaren pitää kulkea pitkin Kehä III:ta
Espoon rajalle saakka, jolloin kaikki viisi Espoon aluekeskusta ovat AB-kaarien
sisällä ja tasa-arvoisessa asemassa. Espoon pitää vaatia HSL:n kaarimallin
rajojen muuttamista. Kaupungin on oltava valmis avaamaan kukkaroaan tämän
siirtämisen vuoksi. HSL:n hallitus kyllä muuttaa kaaren rajoja, jos nyrkkiä
lyödään pöytään.
Antti Aarnio
Liikunta- ja nuorisolautakunnan pj (sd)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti