Risteilijätilauksen lipuminen Suomen sijasta Ranskaan on
herättänyt kiivasta keskustelua. Varsinkin vasemmiston kentänmiesten ja
–naisten on ollut erittäin vaikea sulattaa hallituksen toimia päätöksessä.
Minua asia on kiinnostanut niin työni puolesta mutta myös henkilökohtaisesti.
Muistan 1980-luvun loppuvuosilta hämärästi silloisen Wärtsilän meriteollisuuden
konkurssin ja Martin Saarikankaan nostaman uuden telakkayhtiön nousun
1990-luvuna alusta. Aloin mielenkiinnosta kaivelemaan internetin
arkistoaarteita.
Pelästyin sitä, kuinka samalta tilanne näyttää nyt
kuin reilut 20 vuotta sitten, varsinkin kun uusimmat uutiset kertovat STX Finlandin
taloudellisen tilanteen olevan erittäin huono (HS 12.1.2013). Hämmästyin
myös sitä kuinka tietyt tapahtumat tuntuvat nousevan
telakkateollisuushistoriassa kuin ruoho mullasta.
Historiasta pitää ottaa oppia, joten kirjoitin katsauksen
telakkateollisuuden lähihistoriaan ja myös tulevaisuuden näkymiin. Teksti
saattaa sisältää virheitä ja vääriä tulkintoja, korjaan palautteen perusteella
mahdolliset virheet. Koska
kirjoituksesta tuli erittäin pitkä, tein kirjoituksesta kaksiosaisen. Tässä ensimmäisessä
osassa käsittelen enemmän historiaa ja toisessa osassa STX Finlandin nykytilannetta
ja sitä mitä pitäisi tehdä.
Sotakorvauksista Wärtsilän meriteollisuuden syntymiseen
Suomi joutui rauhansopimuksen myötä maksamaan mittavia
sotakorvauksia Neuvostoliitolle. Kahden yhtiön, Valmetin ja Wärtsilän, osuus
sotakorvauksista oli noin kolmannes. Laivoja rakennettiin paljon
sotakorvauksena, ”Jos kaikki Suomen sotakorvauslainat pantaisiin jonoon, sen
pituus olisi yli 20 kilometriä”, kirjoittaa Leena Lander teoksessaan
Iloisen kotiinpalun asuinsijat. Suomessa rakennettiin yli 1200 laivaa
Neuvostoliitolle sodan jälkeisinä aikoina.
Idänkauppa oli telakkateollisuudelle tärkeää ja kaupat
jaettiin yritysten kesken. Wärtsilä teki jäänmurtajat ja kaapelilaivat, Valmet
lastilaivat ja arktiset tankkerit, Hollming tutkimusalukset ja Rauma-Repola
puutavara-alukset. Telakkateollisuus kasvoi nykymittoihin sotakorvausteollisuuden
myötä. Oy Wärtsilä Ab oli eräänlainen valtakunnan lippulaiva. Valtiovalta
suhtautui suurella ymmärryksellä sen ongelmiin. Valtiovarainministeriön erään
virkamiehen laskelmien mukaan vuodesta 1973 lähtien telakoille myönnetty suora budjettitukikin
oli jo 1990 luvun alussa ylittänyt 4 miljardin markan määrän ja suurin tuen
saaja on ollut Oy Wärtsilä Ab. (Lähde:http://www.mikanylander.org/konkurssi.htm: Muistio
eduskunnan oikeusasiamiehelle Wärtsilä Meriteollisuus Oy:n
tutkintatilanteesta 27.9.1991, laatijana rikoskomisario Rajamäki,
25-26.)
1980-luvulla suomalainen telakkateollisuus ajautui kriisiin,
eurooppalaisten telakoiden epäterve tilanne (valtiontuet) ja aasialaisten
telakoiden lisääntynyt aktiviteetti markkinoilla aiheuttivat kannattavuuskriisin
suomalaisille telakkayhtiöille.
Valmet ja Wärtsilä yhdistivät telakkansa vuonna 1984 ja
muodostivat Wärtsilä Meriteollisuus Oy:n (WM).
Valmet omisti yhtiöstä 30 ja Wärtsilä 70 prosenttia. Vaikka telakoiden yleiset
markkinanäkymät olivat synkkiä uusi yhtiö kaksinkertaisti tilauskantansa heti
ensimmäisen vuoden aikana yhdeksään miljardiin markkaan.
Laivatilauksia saatiin vetämällä hinta tarpeeksi alas.
Meriteollisuus perusteli halpaan hintaan otettuja laivatilauksia
työllisyysnäkökulmalla. Pian tuotantokustannuksia oli alennettava. Uuden yhtiön
rasitteena olivat alusta asti olleet yhtiön emoiltaan saamat tappiollisiksi
tuomitut työt, etenkin Valmetilta tullut NL:n arktinen tankkerisarja (13 kpl).
Telakkateollisuuden suuriin laskutusheilahteluihin oli kuitenkin totuttu, joten
kahden toimintavuoden jälkeen kasaantuneet 800 miljoonan tappiot eivät vielä
säikäyttäneet.
Näin jälkikäteen tarkasteltuna hämmästellen, vuoden 1989
alussa Wärtsilä-konserni jättäytyi pois koko Suomen telakoita käsittävän
yhteisyrityksen perustamista pohtivista neuvotteluista, perustellen sitä
telakkayhtiönsä vahvalla markkina-asemalla ja tilauskannalla. Vaikka yhtiö
tuotti tappiota jo vuonna 1987 ja 1988.
Sitten alkoivat tapahtumat, jotka varmasti vaikuttavat
osaltaan nykyisen STX:n kohteluun. Ja muistuttavat pahan kerran STX:n
nykytilannetta.
Wärtsilän meriteollisuuden konkurssi
WM:n hallitus totesi kokouksessaan 30.6.1989 että yhtiön
tuloskehitys ja taloudellinen tilanne olivat heikentyneet voimakkaasti, mistä
tiedotettiin valtiolle 4. – 6.7.1989. Valtiovarainministeriön selvitettyä
yhtiön taloudellisen tilan asia siirtyi kauppa- ja teollisuusministeriölle,
jossa selvityksiä jatkettiin Valtiontakauslaitoksen, Vientitakuulaitoksen ja
Suomen Vientiluotto Oy:n myötävaikutuksin. Viimeksi mainittu yhtiö lopetti WM:n
rahoittamisen 27.7.1989 Vientitakuulaitoksen keskeytettyä luottojen vakuutena
olleen takuun voimassaoloajan uusien nostojen osalta. Selvityksistä ja
päätöksistä ei annettu tietoja julkisuuteen. Rahat yhtiön kassasta olivat
loppumassa elokuun aikana.
(Lähde: http://www.mikanylander.org/konkurssi.htm).
Elokuun 3. päivänä yhtiö (WM) antoi tiedotteen, jossa
puhuttiin ”toimintaedellytysten vahvistamisesta valtion tuella”. Kauppa-
ja teollisuusministeriöstä ilmoitettiin 3.8.1989 julkisuuteen, että WM oli
maksuvalmiuskriisissä. Saadun informaation perusteella alihankkijat
lakkauttivat enemmän luoton myöntämisen yhtiölle. Lehdistö kertoi yhtiön
ilmoittaneen joutuvansa konkurssiin, jos valtio ei tule tueksi. Tähän aikaan
Suomessa oli jo julistettu telakkatuet lopetetuiksi.
Elokuun lopussa Wärtsilä myi 51% Wärtsilä Meriteollisuuden
osakkeista Yhdyspankille, Yhdyspankin sijoitusyhtiölle Oy
Pomi Trading Ab:lle, Wärtsilän Eläkesäätiölle ja Wärtsilän Työeläkesäätiölle.
Osakkeiden yhteishinta oli neljä markkaa. Tällä Wärtsilä saavutti
sen, että se omisti Wärtsilä Meriteollisuudesta enää 19%, jolloin sitä ei
tarvinnut käsitellä tytäryhtiönä yhtiön
tilinpäätöksessä.
Wärtsilä Meriteollisuuden jouduttua maksuvaikeuksiin yhtiön
omistajat, rahoittajat ja valtio sopivat yhtiön toiminnan rahoittamisesta
tilattujen alusten rakentamisen turvaamiseksi. Valtio, Wärtsilä, Valmet,
SYP ja Postipankki ottivat takausvastuun yhtiön tarvitsemista lainoista.
Pikaisen rahoitustakuuratkaisun ansiosta valtion hallintaan otettu yhtiö
välttyi välittömältä konkurssilta. Yhtiötä yritettiin myös myydä valtiolle,
mutta valtio ei ollut halukas ryhtymään osakkaaksi.
Kauppa- ja teollisuusministeriö toimitti julkisuuteen
rahoitussopimuksen syntymistä koskevan tiedotteen. Lisäksi valtioneuvoston
tiloissa järjestettiin asiasta tiedotustilaisuus, jossa puheenvuoroja käyttivät
kauppa- ja teollisuusministeri ja ministeriön kansliapäällikkö. Tiedotteessa ja
puheenvuoroissa ilmoitettiin telakkayhtiön tilauskannassa ja rakenteilla
olevien alusten rakennusaikaisen rahoituksen olevan turvattu. Valtion
ilmoitukseen luottaen telakkayhtiön alihankkijat olivat ryhtyneet jatkamaan
toimituksiaan. Telakkayhtiön jouduttua konkurssiin nämä toimitukset jäivät
osaksi maksamatta. Monien vaiheiden jälkeen korkeimmassa oikeudessa valtion
katsottiin olevan vastuussa alihankkijoille siitä aiheutuneesta vahingosta.
(KKO 1999:33.)
10.8.1989 pidetyssä tiedotustilaisuudessa olivat läsnä muun muassa silloinen kauppa- ja teollisuusministeri ja ministeriön kansliapäällikkö. Televisioidusta tiedotustilaisuudesta kerrottiin samana iltana televisiouutisissa muun muassa, että valtio oli ottanut ”kannettavakseen satojen miljoonien telakkatappiot” ja että WM rakentaisi valmiiksi tappiolliset laivatilauksensa pankkien ja valtion takausten turvin. Uutisissa todettiin myös, että hallituksen päätöksellä taattiin tekeillä olevien alusten valmistuminen. Ministeri oli tilaisuudessa kertonut muun muassa, että oli palautettu uskottavuus senhetkisten tilausten toimittamisesta.
Ennen rahoitussopimusta WM oli syvässä likviditeetti- ja rahoituskriisissä. Kriisi oli johtanut siihen, että yhtiön sopimuskumppanit olivat jo ryhtyneet toimenpiteisiin oman vahinkonsa vähentämiseksi yhtiön mahdollisen konkurssin varalta. Tämä ilmeni muun muassa siten, että jotkut alihankkijat olivat kieltäytyneet toimituksista telakoille luottosaamisten epävarmuuden vuoksi. Rahoitussopimuksella pyrittiin kriisin nopeaan ratkaisemiseen, mikä oli yhteiskunnallisestikin tärkeää yhtiön huomattavan taloudellisen ja työllistävän merkityksen vuoksi.
Valtio pyrki rahoitusratkaisuun, johon sen ohella osallistuisivat sekä WM:n rahoittajat että sen omistajat ja jossa yhtiön toiminnan tappiollisuudesta koituisi yhteiskunnalle mahdollisimman vähän vahinkoa. Näiden periaatteiden mukainen luonnos rahoitussopimuksesta laadittiin valtion toimesta. Valtion johdolla käydyissä neuvotteluissa osapuolet hyväksyivät sopimuksen.
Syntyneen sopimusratkaisun mukaan valtiolle tuli määräävä
asema yhtiössä. Valtio siis otti isännän äänen telakkateollisuudessa.
Elokuun 9. päivänä solmitun rahoitussopimuksen salaiset
menettelytavat pääsivät kuitenkin pian julkisuuteen. Yhtiön tilasta saadut
uudet tiedot poikkesivat niistä, joiden pohjalta elokuun ratkaisu oli tehty: ei
tiedetty, mitkä luvut olivat oikeita. Kritiikki telakkayhtiön asioita
hoitaneita virkamiehiä ja poliitikkoja kohtaan kasvoi.
Päätös konkurssiin hakeutumisesta syntyi nopeasti muutamien
päivien aikana ja julkisuudelta piilossa. Konkurssi-ilmoitus tehtiin 23.
lokakuuta 1989. Konkurssi oli Pohjoismaiden suurin. Konkurssissa
valvottujen saatavien määrä oli noin 13 mrd. markkaa.
Konkurssihakemuksen jätti valtio, joka halusi välttää
vastuiden kasvamisen liian suureksi. Valtio oli sitoutunut julkisissa ja
salaisissa sopimuksissa takaamaan tappioita, jotka alkoivat syksyn 1989 mittaan
paisua suuriksi. Valtio kärsi konkurssista suurimmat tappiot. Arvion mukaan
Meriteollisuudesta koitui valtiontakuukeskukselle (valti), Suomen
vientiluotolle, Wärtsilälle, Valmetille, SYP:lle ja Postipankille yhteensä 1,3
miljardin markan tappiot. Seurasi pitkiä oikeudenkäyntejä ja yleistä
epäselvyyttä siitä, kenen syy konkurssi todella oli ja kuka konkurssista kärsi
eniten.
Valtio omistajaksi, sitten norskit ja lopulta korealaiset
Vain kaksi viikkoa konkurssin jälkeen Meriteollisuuden
raunioille kerättiin rahoittajien ja laivoja tilanneiden johdolla uusi yhtiö
MasaYards, jonka johtoon astui Iso-Masa, Martin Saarikangas. Perustajaosakkaina
olivat Suomen valtio, Suomen Yhdyspankki sekä varustamot, joiden laivoja seisoi
keskeneräisinä Meriteollisuuden konkurssipesän hallinnoimilla telakoilla.
Emoyhtiö Wärtsilä myös pakotettiin ottamaan suurempi osuus konkurssipesän
tappioista. En onnistunut löytämään tietoa siitä kuinka suuri
valtionomistajaosuus yhtiössä alunperin oli. Telakkayhtiön ensimmäinen tehtävä
oli saattaa valmiiksi Meriteollisuuden tilauskannassa olleet alukset.
Sekä Masa-Yardsin perustajina olleet varustamot että valtio
pyrkivät myymään osuuksiaan pian yrityksen käynnistämisen jälkeen, ja 1991
Masa-Yardsin suurimmaksi omistajaksi nousi norjalainen Kværner. Yrityksen
nimeksi tuli Kværner Masa-Yards. Netistä löytyy erilaisia mielipiteitä siitä,
että MasYardsin myynti Kvaernerille ei mennyt mitenkään kunniakkaasti,
luultavasti norjalaiset ostivat telakan liian halvalla. Kvaerner maksoi
100 miljoonaa markkaa Wärtsilä-meriteollisuuden konkurssipesän 3 miljardin
markan omaisuudesta. (Lähde: http://e-aho-muutablog.blogspot.fi/2012/12/stx-finland-ja-suomalaisen.html).
Alkuvuosina Kvaerner
investoi Suomen telakoihin, mutta 1990-luvun loppupuolella norjalaisomistaja
alkoi imeä yhtiön pääomia vähiin. Telakkoyhtiön kiinteistöjä myytiin ja
osinkoja kotiutettiin emoyhtiölle Norjaan
1990-luvun loppupuolella Masa-Yards painiskeli kannattavuus- ja tuottavuusongelmien parissa. Masa-Yardsin norjalaisomistaja Kvaerner ilmoitti halunsa luopua telakkateollisuudesta ja Masalle haettiin omistajaa pitkän aikaa. Martin Saarikangas ajoi yhtiölle suomalaista omistuspohjaa, mutta hanke kariutui ja Suomen telakoiden myynti pantiin keväällä 2000 jäihin.
1990-luvun loppupuolella Masa-Yards painiskeli kannattavuus- ja tuottavuusongelmien parissa. Masa-Yardsin norjalaisomistaja Kvaerner ilmoitti halunsa luopua telakkateollisuudesta ja Masalle haettiin omistajaa pitkän aikaa. Martin Saarikangas ajoi yhtiölle suomalaista omistuspohjaa, mutta hanke kariutui ja Suomen telakoiden myynti pantiin keväällä 2000 jäihin.
Vuoden
2000 loppupuolella yhtiön toimitusjohtajaksi tuli Jorma Eloranta, joka toivoi
lehtihaastatteluissa yhtiölle pitkäaikaisempaa ja sitoutuneempaa omistuspohjaa.
Vuosituhannen alussa emoyhtiö panostikin MasaYardsiin, kahdessa vuodessa
norjalaiset antoivat telakkayhtiölle liki 340 miljoonan euron pääomaruiskeen.
Mutta silti oli epäselvää mihin suuntaan MasaYardsin tulevaisuus menee. Elorannan
johdolla sen tulos saatiin nostettua selvästi voitolliseksi jo seuraavana
vuonna 2001, ja 2002 ja 2003 sijoitetun pääoman tuottoprosentti oli jo yli 20.
2000-luvun alkupuolella emoyhtiö Kvaerner oli sekavassa
tilanteessa, puhuttiin konkurssiuhkasta, valloitusyrityksistä ja
valtataisteluista. Lehtihaastatteluissa toimitusjohtaja Eloranta totesi niiden
nousseen esille kaupantekotilanteissa.
Vuoden 2007 alussa norjalainen konserni vähensi omistuksensa
Aker Yardsista (johon suomalaiset telakat kuuluivat) ensin runsaaseen 40
prosenttiin ja myi maaliskuussa 2007 tämänkin osuuden kansainvälisille
sijoittajille. Lokakuussa 2007 eteläkorealainen telakkayhtiö STX
Shipbuilding osti 39,2 % osuuden Oslon pörssissä
noteeratun Aker Yardsin osakkeista. Kauppahinta oli 560 miljoonaa euroa, joka oli
38 % noteerattua kurssia enemmän (melko uskomaton hinta).
9. elokuuta 2008 STX ilmoitti saaneensa haltuunsa noin
88,37 % Aker Yardsin osakkeista ja muuttavansa yhtiön nimen. Uusi
nimi (STX Europe ASA) on rekisteröity 16.9.2008 ja se julkistettiin
lokakuussa 2008. Osakkeen noteeraaminen Oslon pörssissä lopetettiin
helmikuussa 2009. Yhtiö muuttui
16.9.2009 STX Finland Oy:ksi.
Johtopäätökset
Lyhytkin katsaus suomalaisen telakkateollisuuden historiaan kertoo siitä, siitä kuinka paljon alalla on tapahtunut viime vuosikymmeninä. Kotimaisen omistajuuden konkurssi, kansallisen omistajuuden valuminen ensin Norjaan ja sitten kansainvälisten sijoittajien kautta Korealaisomistukseen ovat olleet merkittäviä tapahtumia. Ja kaiken taustalla kummittelee Wärtsilän Meriteollisuuden konkurssi, joka on varmasti jokaisen alaa seuraavan ajatuksissa. Toista sellaista kokemusta ei halua kukaan. Mutta miksi telakkateollisuus on vaikeuksissa ja mitä pitäisi tehdä? Se osa kirjoituksesta tulee kohta…
Lähteet:
Olen käyttänyt lähteinä pääasiassa netistä löytyvää tietoa.
Wikipedian artikkeleita, Taloussanomien ja Talouselämän arkistoja, yksittäisiä
sanomalehti-artikkeleita. Wärtsilän
meriteollisuudenkonkurssista saa hyvän käsityksen Mika Nylanderin sivuilta,
jonka sivuilta olen kopioinut tekstejä, lähdeviittaukset eivät varmasti ole
riittäviä. Kirjallisena lähteenä olen hyödyntänyt Niklas Herlinin kirjoittamaa
Teknologiateollisuuden juhlakirjaa ”Ruukin avain” metalliteollisuuden
kehityksestä.
Muutama linkki erikseen:
http://www.ts.fi/uutiset/talous/1074076776/Wartsilan+konkurssi+oli+laman+lahtolaukaus
http://suomenhistoriaa.blogspot.fi/2011/08/konkurssit-lisaantyivat.html
http://www.mikanylander.org/konkurssi.htm
2 kommenttia:
Hei! Odotan mielenkiinnolla seuraavaa jaksoa,hyvä kun olet nähnyt vaivaa asian suhteen.
t. Seppo J
Muuten, tänään 14.1.2013 Wärtsilän meriteollisuuden konkurssipesä myi viimeiset konkurssipesään kuuluvat kiinteistöt ja maa-alueet.
http://www.talouselama.fi/uutiset/wartsila+meriteollisuuden+konkurssipesa+teki+kaupat++24+vuoden+kaari+paatokseen/a2163460
Lähetä kommentti