Yksityisiä
vai julkisia palveluja? Valtakunnallisessa kuntavaalikeskustelussa keskeisiksi
teemaksi ainakin SDP:n ja Kokoomuksen välillä on noussut kiista sosiaali- ja terveyspalveluiden
järjestämisestä. Puolueeni SDP ei halua lisätä yksityistämistä tai ulkoistamista
(termit ovat keskustelussa aivan sekaisin), kokoomus taas suhtautuu
myötämielisesti tähän.
2000-luvun
alkupuolella tein edellisessä työpaikassani Tehy:ssä raportin yksityisen
sektorin sosiaali- ja terveyspalvelujen osuudesta. Juuri vuosituhannen alussa
alkoi yksityisen ja kolmannen sektorin rooli kasvaa sosiaali- ja
terveyspalveluissa kasvaa. Sosiaalipalveluissa järjestöillä oli perinteisesti
ollut enemmän roolia ja oli nähtävissä, että yksityisen ja kolmannen sektorin rooli
tulee kasvamaan myös terveyspalveluissa. Väestö ikääntyy ja varallisuutta
käytetään erilaisiin palveluihin. Kaikki käppyrät todistivat samaa, trendi oli
aivan selvä. Raportissa muistaakseni kirjoitin, että yksityisen sektorin rooli
tulee merkittävästi kasvamaan ja se tulee ottaa huomioon tulevassa toiminnassa.
Samaan
aikaan Ruotsissa isot yhtiöt alkoivat ostaa pienempiä terveyspalveluyhtiöitä ja
pääomasijoittajat astuivat markkinoille. Ainakin kymmenen vuotta sitten
suomalaiset asiantuntijat nostivat tätä asiaa esille ja varoittivat niin käyvän
myös Suomessa. Näin kävi. Samalla on tullut esille kaikkeen bisnekseen kuuluva
laillinen veronkierto, ei terveyspalvelubisnes eroa mitenkään muusta
liiketoiminnasta, jossa pyritään luonnollisesti verojen minimoimiseen. Sitähän
fiksut ekonomit on jo kauppakorkeakoulussa opetettu tekemään. Liiketoiminta on
liiketoimintaa.
Espoossa
yksityiset yritykset ja eri järjestöt tuottavat merkittävän osan sosiaali- ja
terveyspalveluista. Siitä lähtökohdista keskustelu palvelujen ulkoistamisesta
lähinnä huvittaa. Come here and see! Kunnat ovat itsenäisiä toimijoita, jotka
päättävät itse miten palvelunsa järjestävät.
On totta, että Espoossa on menty jo liiallisuuksiin palvelujen ostoissa
ulkopuolelta. Olen ihmetellyt miksei kokoomus voi tätä ikinä tunnustaa? Liiallinen
ulkoistaminen hankaloittaa ohjausta. Olen kirjoittanut ongelmista esimerkiksitässä kirjoituksessa.
Terveyspalveluiden
kaikkein pyhin osa eli terveysasemat ovat toistaiseksi olleet täysin Espoon
kaupungin omassa hoidossa, ilta ja viikonloppupäivystystä lukuun ottamatta. Nyt
meillä on valmisteilla pilottiprojekti, jossa terveysasemapalvelut osalle
Espoon keskuksesta tuottaisi ulkopuolinen toimija. (Tarkemmin tässäkirjoituksessa). Se on vaikea asia päätettäväksi,
sillä kyseessä voi olla merkittävä askel, mutta toisaalta asukkaille pitää
taata toimivat terveysasemapalvelut. Kun
on 11 lääkärin vaje, niin helppoja ratkaisuja ei ole olemassa.
Nyt Espoon kaupunki joutuu pyytämään
tarjouksia yleislääkärikäynneistä sosiaali- ja terveystoimelle. Kaupunki aikoo
purkaa jonojen häntiä, noin 300–400 käynnin verran. Eli käytännössä
lääkärijonossa painiskeleva potilas lähetetään jonkin yksityisen lääkäriaseman
vastaanotolle.
Pidemmän päälle jonojenpurkaminen tulee
erittäin kalliiksi, enkä pidä sitä mitenkään kestävänä ratkaisuna. Tämä hajottaa
entisestään meidän terveysasemien toimintaa, koska kaikki tutkimukset tehdään
taas Espoon omilla terveysasemilla. Tämä ei voi olla järkevää Espoon tai
potilaan kannalta. Potilas pomppii paikasta toiseen.
Jos minun pitäisi valita ulkoistamisen tai tilapäisten
ostosopimusten välillä, valitsisin ehdottomasti ulkoistuksen. Siinä sentään
kokonaisuus säilyy yhden toimijan hallussa.
En
minä kaikkea tiedä, valehtelen otsikossa. Mutta sosiaali- ja terveyspalveluista
tiedän aika paljon.
Minä ja tyttäreni Espoon aalloissa. Korostan tällä kuvalla yhteistyön merkitystä. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti