Viime torstaina Helsingin sanomissa esiteltiin metrovisioita vuodelle 2030. Hurjimmissa visioissa metro kulkisi Suurpellon kautta Suvelaan ja siitä edelleen Espoon keskukseen. Siistiä. Olisi hieno hypätä metroon Suvelassa ja matkustaa vaikka Tapiolaan metrolla. Katsotaan tapahtuukoo tulevaisuudessa mitään, kunhan saadaan se yksi metrolinja edes valmiiksi.
Espoossa pitäisi saada poikittaisliikenne kuntoon. Junat kulkevat rantaradalla ja metro tulevaisuudessa omalla radallaan, mutta ne pitäisi saada yhdistettyä jotenkin. Etelä-pohjoinen tieyhteyksiä on kolme (Kehä II, Espoonväylä ja Kauklahdenväylä) ja niiden varrelle sopisi myös raideliikennettä. Jos Suomenojalta kulkisi esimerkiksi pikaratikka Espoon keskukseen, se voisi vähentää liikennettä jo nyt ruuhkaisella Espoonväylällä. Samoin kehä II:n varrelle tulisi saada raideyhteys esimerkiksi Kilon ja Niittykummun välillä. Silloin Espoon raideliikenne olisi aika optimaalinen, sillä liikkuminen onnistuisi raiteitse niin itä-länsi kuin etelä-pohjoinen suuntaan. Se pesisi Helsingin metron ja hitaan ratikkayhteyden kevyesti.
Olen raideliikenteen ystävä. Juna pesee bussit matkustusmukavuudessa sata nolla. Bussit ovat ahtaita ja hitaita, eikä edes takkia voi ottaa pois. Joka kerta länsiväylällä bussin kyydissä matkustaessa saa lisäksi pelätä, että millon joku autoilija kurvaa bussin eteen. Toista se junassa istuskellessa, kun matka sujuu kirjaimellisesti kiskoilla.
No, junatkin ovat välillä myöhässä ja talvisäällä joku vuoroistakin saattaa jäädä välistä. Menneellä viikolla kävi taas näin, mutta onneksi seuraavan junan odottelun kesti - pitkien kalsareiden ansiosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti